تشخیص چرم اصل

چگونه چرم تقلبی(چرم مصنوعی) را از چرم اصل (چرم واقعی) تشخیص دهیم؟

اگر برای خرید چرم اصل به بازار رفتید و به دنبال یک کیف چرمی یا کفش چرم جدید هستید، باید بتوانید تفاوت بین چرم تقلبی و واقعی را تشخیص دهید. در اینجا پنج نکته در مورد چگونگی تشخیص چرم مصنوعی در مقابل چرم واقعی گفته شده است. قبل از بررسی ۵ نکته بهتراست کمی با چرم اصل و غیر اصل آشنا شوید.

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی  معمولاً به صورت مستقیم با روش دباغی پوست خام حیواناتی مثل گاو، گوسفند، بز، مار و … به دست می‌آید. در روش دباغی یا همان چرم سازی در ابتدا پوست حیوانات را برای ساخت چرمی پایدار، منعطف و قوی به دباغ‌ خانه منتقل می‌کنند تا عملیات دباغی روی آن انجام شود. در این عملیات که توسط مواد گیاهی و به صورت فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد، نه تنها خصوصیات و ویژگی‌های اصلی چرم تغییر نمی‌کند، بلکه از لحاظ سطح رویی جهت مقاومت در برابر نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها نیز عملیات مقاوم سازی روی چرم صورت می‌گیرد.

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی از مواد پلیمری یا پلاستیکی به نام پلی اورتان یا همان PU و PVC تولید و ساخته می‌شود. برای تولید چرم مصنوعی از دو روش تَر و خشک استفاده می‌شود که هر کدام از این روش‌ها شرایط مربوط به خود را دارند.

پنج نکته در مورد چگونگی تشخیص چرم مصنوعی در مقابل چرم طبیعی

واضح ترین و سریعترین راه برای فهمیدن چرم مصنوعی از چرم اصل اینست که برچست محصول چرمی را بررسی کنید. اگر عبارت “سنتتیک” یا “پلی استر”    “synthetic” or “polyester”را روی برچسب مشاهده کردید، به این معنی است که محصول از چرم واقعی ساخته نشده است.

ممکن است بتوانید تنها با لمس محصول چرمی متوجه شوید که چرم اصل است یا تقلبی. چرم تقلبی تقریباً مانند پلاستیک صاف است. چرم اصل نرم و انعطاف پذیر خواهد بود، اما احساس دانه دانه نیز خواهد داشت. همچنین نمی توانید چرم مصنوعی را بکشید، اما چرم واقعی را می توان کش داد.

برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی باید بدانید که چرم اصل دارای سطحی نرم و لطیف است اما برخی از انواع چرم مصنوعی که از جنس پلاستیک هستند، هنگام لمس، سفت و خشن هستند. چرم طبیعی براساس نرمی و استحکام، به سه دسته چرم سبک، چرم نیمه‌سنگین و چرم سنگین تقسیم‌بندی شده است در نهایت، چرم واقعی احساس گرما می کند، در حالی که چرم تقلبی احساس خنکی می کند.

چرم اصل بوی مشخص و بلوطی دارد، در حالی که چرم مصنوعی اینطور نیست. ممکن است ابتدا بوی چیزی که می دانید چرم اصل است کمک کند تا مطمئن شوید که چه نوع بویی منتشر می کند. چرم را بو کنید. بوی چرم طبیعی همان بوی بدن حیوان است؛ در صورتی که چرم مصنوعی، بوی پلاستیک می‌دهد.  همچنین اگر چرم، بد ساخته شده باشد بوی بدی به همراه دارد. البته ممکن است با استفاده از خوشبو کننده‌های مخصوص، بوی پلاستیک را از چرم مصنوعی رفع کنند.

اگر قبلا از چرم استویانو محصولی را خرید کرده باشید، می‌توانید آن محصول استویانو  را بو کنید تا با بوی چرم اصل و طبیعی آشنا شوید و به آن عادت کنید. در این صورت بهتر می‌توانید چرم اصل را از چرم مصنوعی تشخیص دهید.

چرم از پوست حیوانات می باشد، بنابراین پوست هایی که برای ساخت مبلمان، ژاکت ها و سایر محصولات استفاده می شود، دارای منافذ قابل مشاهده ای روی آنها خواهد بود. اگر هیچ منافذی نمی بینید، با چرم تقلبی سر و کار دارید. سطح بدن حیوان غالبا دارای رگ و خطوط طبیعی می‌باشد، چرم طبیعی نیز معمولا دارای خطوط غیریکنواخت است و گاهی چین و چروک نیز به همراه دارد. از نکات برای تشخیص چرم اصل با غیر اصل استفاده کنید.

برای اینکه چرم اصل یا چرم طبیعی بعد از مدتی رطوبت و نرمی خود را از دست ندهد و دچار ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن نشود، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

۳ روش برای تشخیص چرم اصل از چرم غیر اصل (مصنوعی)

اغلب افرادی که محصولات چرمی مثل کیف، کفش، صندل و …. را خریداری می‌کنند، این سؤال را از فروشنده میپرسند که آیا به مرور زمان و استفاده از این کالاها، چرم آنها پوسته پوسته می‌شوند یا نه؟

 

پشت چرم

برای تشخیص چرم اصل به پشت چرم دقت کنید. پشت چرم طبیعی معمولاً پرزدار است؛ درحالی که آستر چرم مصنوعی با نخ دوخته شده است. این روش یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی است. اما مشکل اینجاست که هنگام خرید کت و کفش، نمی‌توانیم چرم را بشکافیم تا پشت آستر محصول را ببینیم. پس چاره چیست؟ فقط کافی‌است به لبه‌های چرم طبیعی دقت کنید تا بافت پرز مانند را ببینید.

 

 

چرم مصنوعی خیلی سریع در مقابل حرارت جمع می‌شود و در حال سوختن بوی خاصی متصاعد می کند همچنین دود سیاه رنگی ایجاد می‌کند و خاکستر باقی‌مانده از آن سفت و خشک است. در حالی که یک چرم خوب در مقابل حرارت دیرتر جمع می‌شود و دیرتر آتش می گیرد و در حال سوختن بویی مشابه سوختن موی بدن متصاعدمی شود و دود سفید رنگی ایجاد می‌کند، خاکستر باقی‌مانده نیز نرم و پودری است.

چرم به طور طبیعی قابلیت جذب آب را دارد. بنابراین می‌توانید چند قطره آب را روی چرم بریزید و چند دقیقه منتظر بمانید. درصورتی که آب روی چرم باقی ماند، کالای شما از چرم مصنوعی ساخته شده است. لازم به ذکر است که تماس زیاد و مداوم محصولات چرمی با آب، باعث آسیب رسیدن به چرم طبیعی می‌شود و حتی ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی آن شود. با استفاده از چند قطره آب، روش خوبی برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *